• Leverancier én installateur
  • Maatwerk
  • A-merk laadstations
  • Eenvoudige prijsberekening

Veelgestelde vragen

Wij kunnen ons voorstellen dat u met allerlei vragen zit omtrent de aanschaf van een laadstation. Hieronder geven wij een antwoord op de meest voorkomende vragen. Zit uw vraag er niet tussen? Mail uw vraag gerust naar info@carcharge.nl, dan geven wij u zo spoedig mogelijk een passend antwoord.

CarCharge installeert het laadstation bij uw bedrijf of bij u thuis. De installatie bevat een aantal onderdelen: het leggen van de kabels, het bevestigen van het laadstation, de aansluiting in de meterkast en het in gebruik stellen van het laadstation. Om voldoende informatie te hebben voor het kunnen uitvoeren van de installatie, vragen wij u enkele gegevens aan ons door te geven. U kunt dat doen via onze prijsberekeningstool. Wanneer u in deze tool invult dat u meer dan één laadstation wenst, wat voor ons geen enkel probleem is, komen wij bij u op locatie langs om de inventarisatie af te ronden. Als de aanvraag rond is, gaan onze installateurs bij u aan de slag.

U houdt de laadpas voor de scanner van het laadstation. Hierdoor ontgrendelt u het laadstation en kan het laadproces starten. U kunt het laadproces ook beëindigen met uw laadpas. Met behulp van de laadpas wordt onder andere bijgehouden hoeveel stroom u laadt. Meer informatie vindt u op de pagina laadpassen.

Er gelden meerdere wetten rondom de aanschaf van laadpalen:

  • Het is verplicht uw laadpaal op veilige wijze te installeren
  • Sinds 2020 is het wettelijk verplicht bij de aanleg of renovatie van een parkeerterrein op 10 procent van de parkeerplaatsen een laadvoorziening te plaatsen.
  • Bij de zakelijke aanschaf van een laadpaal kunt u in aanmerking komen voor subsidies. Deze zijn echter aan verandering onderhevig, dus verwijzen we u naar de website van de RVO.
  • Het is in principe niet mogelijk een laadstation te installeren op gemeentelijke grond als bedrijf of particulier zijnde. Het laadstation dient op uw eigen terrein geïnstalleerd te zijn. Voor het leggen van stekkers over gemeentelijke grond, zoals een stoep, kunnen per gemeente uitzonderingen gemaakt zijn. Raadpleeg hiervoor uw gemeente.

Dynamic Load Balancing of Load Balancing Active (LBA) wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat het energienetwerk in uw huis niet overbelast wordt. Als u energievreters (zoals bijvoorbeeld een kookplaat) aanzet terwijl uw auto oplaadt, zal Dynamic Load Balancing ervoor zorgen dat de auto minder snel oplaadt.

Lees hier meer over bij de vraag "Hoe werkt Dynamic Load Balancing?".

Dynamic Load Balancing meet de elektriciteitsstromen in de meterkast, waardoor het kan herkennen of er in andere delen van het huis stroom getrokken wordt. Deze elektriciteitsstromen kunnen op twee manieren gemeten worden:

  • Via de slimme meter. De slimme meter monitort hoeveel stroom door de meter gaat. De laadpaal meet hoeveel stroom door de laadpaal verbruikt wordt. Met deze twee gegevens weet Dynamic Load Balancing hoeveel stroom er in de rest van het huis verbruikt wordt.
  • Via stroomspoelen. Als u bijvoorbeeld geen slimme meter heeft, kan door middel van stroomspoelen de energiestromen in het huis gemeten worden. Wanneer u zonnepanelen heeft, en u optimaal van deze energie gebruik wilt maken, kan door middel van stroomspoelen gemeten worden hoeveel uw zonnepanelen opwekken. Dit gecombineerd met Dynamic Load Balancing zorgt voor optimale energiebenutting. Dit kan zeer interessant zijn wanneer de salderingsregeling wordt aangepast.

Voor de keuze van een laadpaal is het van belang om te kijken of het vermogen (aantal Watt) van de laadpaal geschikt is voor uw huisaansluiting. Lees hier wat uw huisaansluiting is en hoe u deze kunt vinden. Het is van belang dat het vermogen van de laadpaal altijd lager is dan die van uw huisaansluiting. Hieronder is een overzicht weergegeven hoeveel kW u kunt laden bij welke huisaansluiting:

  • 1x 25A tot 1x35A = Laadvermogen van maximaal 3,6kW.
  • 1x 63A = Laadvermogen van maximaal 7,3kW.
  • 3x 25A tot 3x 35A = Laadvermogen van maximaal 11kW.
  • 3x 63A tot 3x 80A = Laadvermogen van maximaal 22kW.

Bij 1x 25A tot 1x 35A kunt u maximaal 3,6kW laden. Wij raden daarom aan hiervoor geen laadpaal te installeren, maar gebruik te maken van een stopcontact.

Hoewel het vermogen van een 22kW lader kleiner is dan 35A, kan op een huisaansluiting van 35A geen 22kW lader geïnstalleerd worden in verband met de selectiviteit. Wanneer dit gedaan wordt, zorgt dit voor een onveilige situatie.

De oplaadtijd hangt af van twee factoren: de accugrootte en het laadvermogen. Wanneer Dynamic Load Balancing ingeschakeld is neemt het laadvermogen af. Hieronder is een overzicht weergegeven van de laadtijd per laadvermogen. Hierbij is uitgegaan van een accu van 80kWh en een oplaadpercentage van 10 naar 80 procent. Kijk bij de vraag "Hoeveel kW kan ik laden met mijn huidige huisaansluiting?" om te kijken hoe snel u kunt laden.

  • 3,6kW = 16 uur
  • 7,3kW = 8 uur
  • 11kW = 6 uur
  • 22kW = 3 uur

Let op! Deze getallen komen voort uit een theoretische berekening, in realiteit zal niet altijd deze snelheid bereikt worden. Dit komt onder andere door de energie die nodig is om de accu te koelen en die het kost om wisselspanning om te zetten in gelijkspanning.

Niet alle auto’s zijn geschikt om 22kW te laden. Kijk op https://ev-database.nl om te kijken op welk vermogen uw auto kunt laden.

Bij de keuze uit laadpalen kan worden gekozen tussen het wel of geen gebruik van pasjes. 

Wanneer gekozen wordt zonder het gebruik van pasjes, heet dit Plug & Charge. De stekker kan in de laadpaal gestoken worden, waarna zonder verificatie, de auto begint te laden. Dit houdt in dat iedereen op uw kosten aan uw laadpaal kunt laden. 

Wanneer uw laadpaal makkelijk publiek bereikbaar is, of wanneer u automatisch wilt kunnen verrekenen aan bijvoorbeeld het werk, kan gekozen worden voor het gebruik van pasjes. Het pasje werkt als een bankpas en de backoffice regelt de betalingen. Eventueel kan een toegangsgroep worden aangemaakt, waardoor alleen bepaalde passen mogen laden.

Een backofficeprovider regelt de betalingssoftware van de laadpaal. CarCharge werkt hiervoor voornamelijk samen met E-Flux. In de backoffice kan het laadtarief worden ingesteld waartegen anderen kunnen laden. Ook een ‘whitelist’ aangemaakt worden, waardoor de laadpassen die in deze lijst staan kosteloos kunnen laden. De prijzen van E-Flux zijn te vinden op de volgende website https://www.e-flux.io.

Bij de meeste laadpalen kan gekozen worden voor een laadpaal met of zonder kabel. Een vaste laadkabel heeft veel gebruikersgemak, doordat minder handelingen hoeven te gebeuren bij het inpluggen. Echter zijn er ook nadelen: wanneer de kabel niet goed teruggehangen wordt, kan dit qua aansprakelijkheid lastige situaties opleveren wanneer de stekker kapotgereden wordt. Vervolgens is een laadpaal met vaste kabel is duurder en ziet een vaste laadkabel er minder strak uit, omdat deze vaak om de laadpaal heen gerold wordt.

Bidirectioneel laden is een nieuwe techniek waarmee laadpalen in staat zijn om energie weer terug uit de auto te halen. Momenteel zijn er nog geen laadpalen die probleemloos bidirectioneel kunnen laden. De verwachting is dat deze techniek in 2023 voldoende is doorontwikkeld.

Bij een Smart Charging Network wordt de beschikbare stroom verdeeld over meerdere laadpalen. Zo kunt u bij een te lichte huisaansluiting toch meerdere laadpalen laten installeren en hoeft geen verzwaring plaats te vinden.

Staat uw vraag er niet bij? Neem vooral contact op. We geven u graag persoonlijk advies.

Neem contact op
Scroll naar boven